Pisaliście kiedyś pamiętnik?  To nic trudnego prawda? A co jeśli powiem, że przez codzienne zapisywanie przeżyć ze swojego dnia jesteśmy w stanie poznać i zrozumieć lepiej siebie samych? Mam nadzieję, że brzmi przekonująco. Prowadzenie dzienniczka uczuć to w pewnym sensie nic innego jak pamiętnik  w którym każdego wieczora opisujesz swój dzień.  Różni się to jedynie pewnymi czynnikami, które pozwolą bliżej przyjrzeć się swoim uczuciom.

Zasady pisania dzienniczka uczuć

  • Co wieczór zarezerwuj sobie około 15 – 20 minut
  • Zapewnij sobie spokój jakiego potrzebujesz do tego, by się skoncentrować na zadaniu
  • Opisz najważniejsze wydarzenia minionego dnia  (opis nie dłuższy niż na jedną stronę)
  • W opisie uwzględnij to, jakie emocje towarzyszyły ci w opisywanej przez ciebie sytuacji
  • Wszystkie uczucia, które pojawiły się w twoim opisie zapisz na ostatniej kartce dzienniczka w słupkach  jak poniżej:

 

  • Kiedy masz już ujęte uczucia z dnia opisywanego, to w kolejnych dniach powiększaj swoją listę o nowe uczucia, które się pojawią.  Natomiast przy tych, które już zostały przez ciebie zauważone i wpisane na ostatnią kartkę dzienniczka postaw kreskę jeśli w twoich kolejnych opisach pojawiają się po raz kolejny. np:

radość | | | |

wstyd |

Zakłopotanie | |

W ten sposób będziesz mógł zauważyć jakie uczucia pojawiają się najczęściej na przestrzeni na przykład minionego tygodnia.

 

Zasady odróżniania uczuć od wewnętrznych osądów

Uczucie                         Osąd

Czułem/łam się zażenowana/ny                   Czułam/łem, że do nich nie pasuje
w tym towarzystwie

Czułam/łem bezradność patrząc                     Czułam/łem, że z mojej nauki nic nie wyjdzie
na postęp mojej nauki

Po egzaminie czułam/łem ulgę                     Po egzaminie czułam/łem, że najgorsze za mną

 

Swoje obserwacje warto skonsultować z bliską osobą lub też z psychologiem.

Zachęcam gorąco do podjęcia tego wyzwania! 🙂

Warto przyjrzeć się sobie – to pierwszy krok do tego by komunikacja z otaczającym nas światem była łatwiejsza 🙂